Filmworks

Jak robić zdjęcia produktów, które przyciągają uwagę klientów?

Jak robić zdjęcia produktów, które przyciągają uwagę klientów?

zdjecia-produktow
Damian Sztendel

Damian Sztendel

Aby robić zdjęcia produktów, które przyciągają uwagę klientów, musisz oddziaływać na ich zmysły i wyobraźnię. Dowiedz się, jakie są kluczowe elementy skutecznego zdjęcia produktowego, jakie tło wybrać do takich zdjęć, jak je retuszować oraz jakich błędów unikać. Wyjawiamy najważniejsze ogólne zasady fotografii produktowej.

Jakie są kluczowe elementy skutecznego zdjęcia produktowego?

Kluczowe elementy skutecznego zdjęcia produktowego to rzeczy, o których musisz pamiętać, aby stworzyć dobrą fotografię produktu. Przy fotografowaniu produktów największe znaczenie mają:

  • czystość – rozumiana jako brak zabrudzeń czy kurzu na produkcie oraz w otoczeniu i chaosu w tle;
  • ułożenie – towar powinien znajdować się w centrum zdjęcia oraz być odpowiednio zaprezentowany (np. w przypadku ubrań – na sylwetce);
  • światło – przy wykonywaniu zdjęć produktów należy zadbać o odpowiednie warunki; produkt musi być naprawdę jasno i równomiernie oświetlony;
  • ostrość – zdjęcia produktowe wymagają dokładnej prezentacji towaru, dlatego jest ona kluczowa;
  • postprodukcja – odpowiednie zabiegi pomogą wyeksponować najważniejsze cechy produktu.

Fotografia produktowa wymaga też zastosowania odpowiedniego tła. Jest ono niezwykle ważne, bo pomaga właściwie wyeksponować produkt. W tej dziedzinie istnieje jednak kilka szkół.

Jakie tło wybrać do zdjęć produktowych?

Do zdjęć produktowych należy wybrać odpowiednie tło. Co to jednak znaczy? Większość fotografów wybiera do zdjęć produktów klasyczne, białe tło, tworząc tzw. packshoty. Na białym tle zdecydowanie łatwiej jest bowiem uchwycić wszystkie atuty produktu, a jednocześnie nie odciąga ono uwagi od przedmiotu. Dlatego w fotografii produktowej najczęściej stosuje się biały stół lub namiot bezcieniowy.

Inne niż białe tło zdjęć produktowych stosuje się bardzo rzadko, choć prezentacja towaru w oryginalnej scenerii może stanowić czynnik wyróżniający ofertę. Dobra fotografia produktowa jest jednak tworzona nie tylko w studio, ale również w postprodukcji. Odpowiednia obróbka zdjęcia sprawia, że prezentuje się ono profesjonalnie.

Jakie techniki retuszu mogą poprawić zdjęcia produktów?

Techniki retuszu, które mogą poprawić zdjęcia produktów, obejmują zarówno usuwanie niedoskonałości, jak i poprawianie jakości zdjęć. Najczęściej profesjonalne zdjęcia produktowe są poddawane obróbce polegającej na:

  • usuwaniu niedoskonałości – np. zabrudzeń, kuru, odbić światła;
  • ogólnej poprawie parametrów – takich jak kontrast, jasność, nasycenie;
  • korekcie kolorów – tak aby były jak najbliższe stanu faktycznego;
  • usunięciu tła – jeśli zdjęcie produktowe jest potrzebne do materiałów reklamowych czy dalszej obróbki;
  • prostowaniu krawędzi – lub też dodawaniu wypukłości, usuwaniu zagnieceń itp.;
  • zmianie kolorów – w ten sposób z jednego zdjęcia można stworzyć ofertę dla różnych wersji kolorystycznych produktu.

O odpowiedni retusz można zadbać nawet w przypadku zdjęć robionych telefonem. Profesjonalna fotografia produktowa wraz z retuszem wykonanym przez fachowca będzie jednak znacznie lepszym wyborem. Dzięki temu unikniesz wielu popularnych błędów.

Fotografia produktowa: jakich błędów unikać w fotografii produktowej?

Błędy w fotografii produktowej są dość częste. Można je zauważyć np. w wielu sklepach internetowych. To m.in.:

  • niedostateczna ostrość zdjęć – może wynikać ze słabej jakości użytego obiektywu, złego ustawienia ostrości lub braku stabilności aparatu podczas wykonywania zdjęcia;
  • złe kolory – przekłamania kolorystyczne mogą wynikać ze złych ustawień światła w studio, aparatu, ale też błędów popełnionych przy obróbce zdjęcia;
  • niedostateczna ilość zdjęć produktowych – fotografowany przedmiot należy przedstawić z każdej strony;
  • brak powtarzalności zdjęć – każda fotografia powinna być też tak samo wykadrowana, spójna pod względem kolorystyki czy ułożenia produktu;
  • niedostateczne pokazanie szczegółów – może to wynikać ze zbyt małej rozdzielczości aparatu, złego obiektywu lub poruszenia aparatu podczas robienia zdjęcia;
  • brak właściwego odwzorowania struktury materiału – wynika on często z nieprawidłowego stosowania oświetlenia.

Historia fotografii sięga zaledwie 200 lat wstecz, ale trendy przez ten czas zmieniały się wielokrotnie. Fotografia produktowa ma obecnie zapewnić użytkownikowi doświadczenie osobistego obcowania z towarem. Jego dokładne przedstawienie może decydować o realizacji sprzedaży. Dlatego warto powierzyć zrobienie zdjęć produktowych fachowcom.