Filmworks

Historia fotografii — jak powstały pierwsze zdjęcia?

Historia fotografii — jak powstały pierwsze zdjęcia?

historia-fotografii
Damian Sztendel

Damian Sztendel

Dowiedz się, jak powstało pierwsze trwałe zdjęcie i jak wyglądały początki fotografii portretowej. Poznaj wynalazcę fotografii oraz sprawdź, jak wyglądał pierwszy aparat fotograficzny. Przeczytaj, jak działała camera obscura i co ją łączy z nowoczesnymi urządzeniami.

Jak powstało pierwsze trwałe zdjęcie?

Pierwsze zdjęcie powstało w 1826 r. Nosiło tytuł Widok z okna La Gras”. Właśnie w tym miejscu warto rozpocząć historię fotografii. To wówczas francuski fizyk i wynalazca Joseph Nicéphore Niépce uzyskał obraz na wypolerowanej metalowej płycie. Jest on uznawany za pierwszą trwałą fotografię. Niépce naświetlał płytkę z pewteru (stopu cyny i ołowiu) powleczoną asfaltem syryjskim. Następnie płukał ją w olejku lawendowym oraz wytrawiał kwasem.

Jakie były początki fotografii portretowej?

Początki fotografii portretowej miały miejsce niemal w tym samym czasie, ponieważ sięgają roku 1839. Pierwsze zdjęcie portretowe zostało wykonane przez Louisa Daguerre. Od jego nazwiska pochodzi nazwa techniki fotograficznej, czyli Daguerreotypia. Była ona jednym z pierwszych procesów fotograficznych stosowanych w praktyce.

Jak działało urządzenie camera obscura?

Camera obscura (z łac. ciemna komnata) była urządzeniem, które wykorzystywało proste, znane od czasów starożytnych, zjawisko optyczne. Jego zasada opiera się na tym, że promienie słoneczne wpadające przez niewielki otwór rzucają na przeciwległą ścianę odwrócony obraz świata zewnętrznego.

Jakie są kluczowe etapy rozwoju fotografii w XIX i XX wieku?

Omawianie kluczowych etapów rozwoju fotografii warto rozpocząć od ważnej postaci z XIX wieku, czyli angielskiego fotografa Eadwearda Muybridge’a. Wykorzystywał on zdjęcia podczas prowadzenia badań naukowych dotyczących zwierząt i ludzi.

W XIX wieku stale rozwijano także techniki fotograficzne. To m.in. technika mokrego kolodionu, która umożliwiała tworzenie pozytywów na szklanych lub metalowych płytach.

Niezwykle ważnym wydarzeniem stało się również pojawienie się formy fotoreportażu. Fotografowanie rzeczywistych wydarzeń sprawiło, że zdjęcia zyskały na znaczeniu społecznym. Umożliwiły również szybszy rozwój prasy i dziennikarstwa jako takiego. Fotografia stała się nieodłącznym elementem mediów.

W XX wieku fotografia wkroczyła do kina i reklamy, co stanowiło prawdziwą rewolucję. Zaczęła kształtować percepcję odbiorców, a także przekształciła się w oddzielną formę sztuki. Wkrótce stała się też znacznie bardziej dostępna dla wszystkich — pojawiła się fotografia kolorowa i polaroidowa. W drugiej połowie XX wieku na zakup aparatu fotograficznego mógł sobie pozwolić niemal każdy.

Ostatnim, ale niezwykle ważnym etapem w historii fotografii, było rozpowszechnienie się technologii cyfrowej. Zrewolucjonizowała ona sposób wykorzystywania zdjęć — w sztuce, reklamie i mediach. Miało to również ogromny wpływ na to, jak dziś wyglądają trendy w fotografii. Dowiedz się o nich więcej.

Jakie są współczesne trendy w fotografii?

Współczesne trendy w fotografii wynikają przede wszystkim z jej dostępności. Prawie każdy nosi w kieszeni profesjonalny aparat — umieszczony w smartfonie. Zdjęcia stały się więc powszechne, jak nigdy dotąd i wykonuje się ich tysiące — nawet w najbardziej błahych codziennych sytuacjach. Na trendy wpływają również media społecznościowe, w tym głównie Instagram, który został stworzony właśnie po to, by dzielić się zdjęciami z innymi użytkownikami.

Trendy w fotografii są również kształtowane przez reklamę. To m.in. fotografia produktowa, która ma ogromne znaczenie marketingowe. W dobie zakupów online liczy się jak najdokładniejsze przedstawienie produktu klientowi. Kupując w sieci, nie może go dotknąć, przymierzyć ani przetestować. Fotografia produktowa musi zatem zastąpić standardowy etap oglądania towaru przed zakupem. Od tego, jak “dobrze” zostaną wykonane zdjęcia, bardzo często zależy ostateczna decyzja zakupowa.

Od camery obscura do zdjęć na Instagramie czy w sklepach internetowych fotografia przeszła długą drogę. Choć trendy się zmieniają, wciąż z pozostaje ona jednym z najważniejszych mediów, które niezmiennie “działa” na odbiorców. Warto to wykorzystać.