Optymalizacja grafiki dla szybszego ładowania strony polega na zmniejszaniu rozmiaru pliku graficznych bez znacznej utraty jakości, aby przyspieszyć czas ładowania strony internetowej. To istotny element projektowania stron WWW, ponieważ grafiki stanowią część danych przesyłanych podczas ładowania strony. Grafiki wpływają zatem na czas ładowania strony, a co za tym idzie – na doświadczenia użytkowników. Nikt nie lubi czekać na załadowanie się witryny, a zbyt długi czas oczekiwania prowadzi do wyższego współczynnika odrzuceń. Zresztą szybkość strony jest też jednym z czynników rankingowych Google i innych wyszukiwarek internetowych. Oznacza to, że zoptymalizowane grafiki przyczyniają się do lepszego pozycjonowania grafiki i całej strony w wynikach wyszukiwania. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o optymalizacji grafik!
Jakie znaczenie ma optymalizacja grafiki dla strony intenretowej?
Optymalizacja grafiki ma znaczenie dla SEO, ponieważ mniejsze pliki graficzne przyspieszają ładowanie strony, a to czynnik rankingowy Google i element poprawiający doświadczenia użytkowników, co pośrednio wpływa na proces indeksowania witryny i pozycję w wynikach wyszukiwania. Roboty wyszukiwarki analizują czas ładowania strony i traktują go jako wskaźnik jakości strony – witryny z długim czasem ładowania są postrzegane jako mniej przyjazne dla użytkownika, dlatego ich pozycja w wynikach wyszukiwania się obniża. Optymalizacja grafiki to tylko jeden z elementów wpływających na wydajność strony, bo liczą się również optymalizacja kodu HTML, CSS i JavaScript, ale o optymalizacji grafik nie wolno zapominać.
Zoptymalizowane obrazy czasem pojawiają się w wynikach wyszukiwania grafiki Google – Google Grafika lub Google Image. Wtedy użytkownicy mogą znaleźć Twoją stronę poprzez wyszukiwanie obrazów związanych z Twoją działalnością. To dodatkowy kanał do generowania ruchu na Twojej witrynie, o czym dowiedz się więcej z naszego artykułu o reklamowaniu firmy za pomocą grafik. Poza optymalizacją techniczną grafiki tj. zmniejszeniem jej rozmiaru, aby zoptymalizować zdjęcia pod kątem Google Grafika, musisz zadbać o odpowiednie nazwy pliku graficznego, atrybuty alt i opisy – jednak na tym lepiej znają się specjaliści SEO. Poza tym wymienione aspekty to nie wszystko, bo liczy się też to, jak wyglądają zdjęcia na stronie internetowej. My skupimy się teraz na optymalizowaniu grafik pod kątem szybkości ładowania strony: przeczytaj kolejne rozdziały artykuł, żeby poznać szczegóły.
Jakie formaty plików graficznych są najlepsze dla stron internetowych?
Najlepsze formaty plików graficznych dla stron internetowych to JPEG dla zdjęć, PNG dla grafik z przezroczystością i WebP dla nowoczesnej kompresji bezstratnej i stratnej, oferujący najlepszą jakość przy najmniejszym rozmiarze pliku.
- JPEG (JPG) – to format stratny, więc podczas kompresji w celu zmniejszenia rozmiaru pliku usuwane są pewne dane. W formacie JPEG najlepiej kompresują się zdjęcia, szczególnie te z dużą liczbą kolorów i gradientów.
- PNG – to format bezstratny, który nie traci żadnych danych podczas kompresji. PNG sprawdza się doskonale w przypadku grafik z ostrymi krawędziami, tekstem i przezroczystością, ponieważ obsługuje przezroczystości.
- GIF – to format bezstratny z obsługą animacji, ale ograniczony do 256 kolorów, dlatego nie nadaje się do zdjęć.
- SVG – to format wektorowy, zapewniający skalowalność obrazów bez utraty jakości. SVG nadaje się idealnie do ikon, logo i innych prostych grafik.
- WebP – to nowoczesny format opracowany przez Google z kompresją stratną i bezstratną. WebP zapewnia wysoką jakość obrazów przy znacznie mniejszym rozmiarze pliku w porównaniu do JPEG i PNG.
Wybór odpowiedniego formatu zależy od rodzaju grafiki i jej przeznaczenia. Do zdjęć najlepiej używać formatu JPEG, do grafik z przezroczystością (logo czy ikony) należy stosować PNG, a SVG sprawdzi się w przypadku prostych grafik wektorowych. Natomiast WebP coraz częściej znajduje zastosowanie jako uniwersalny format z dobrą jakością przy stosunkowo małym rozmiarze pliku.
Każdy z tych formatów ma swoje zalety i wady. JPEG oferuje dobrą kompresję zdjęć, ale kosztem utraty jakości, PNG zachowuje wysoką jakość, ale generuje większe pliki, a z kolei GIF jest przestarzały i nie nadaje się do zdjęć. SVG to dobry wybór dla grafik wektorowych, ale raczej słaby do zdjęć. WebP wydaje się zdecydowanie najlepszy, ale jeszcze nie wszystkie przeglądarki go obsługują.
Skoro znasz już podstawowe formaty plików graficznych na stronach internetowych, czas przejść do konkretów i wyjaśnić, jak kompresować grafiki w celu ich optymalizacji.
Jak skompresować grafikę bez utraty jakości?
Grafikę skompresujesz przy użyciu narzędzi do kompresji – np. TinyPNG, ImageOptim czy Squoosh. Te aplikacje usuwają zbędne dane z pliku graficznego z zachowaniem wysokiej jakości samego obrazu.
W tym miejscu powinniśmy jeszcze raz jasno rozdzielić pojęcia kompresji stratnej i bezstratnej. Kompresja stratna polega na usuwaniu pewnych danych z obrazu, co zmniejsza rozmiar pliku, ale prowadzi do utraty jakości. Natomiast kompresja bezstratna zmniejsza rozmiar pliku bez utraty jakichkolwiek danych. Wybór odpowiedniej metody kompresji zależy od formatu pliku i oczekiwanej jakości obrazu.
Istnieje wiele narzędzi do kompresji grafiki dostępnych w sieci. Do najpopularniejszych należą:
- TinyPNG – to narzędzie online, które umożliwia kompresję plików PNG i JPEG za pomocą kompresji stratnej, ale dzięki zaawansowanym algorytmom utrata jakości jest minimalna;
- ImageOptim – to darmowe narzędzie dla systemu macOS, które umożliwia kompresję bezstratną plików PNG, JPEG i GIF;
- Squoosh – to aplikacja internetowa stworzona przez Google do kompresji obrazów w różnych formatach: WebP. Squoosh pozwala na porównanie jakości obrazu przed i po kompresji;
- Kraken.io – narzędzie online i API do optymalizacji obrazów z kompresją stratną i bezstratną;
- Compressor.io – proste w użyciu narzędzie online do kompresji obrazów JPEG, PNG, GIF i SVG.
Musisz eksperymentować z różnymi ustawieniami kompresji, żeby znaleźć równowagę między rozmiarem pliku a jakością obrazu. Zacznij od kompresji bezstratnej, a następnie – jeśli rozmiar pliku jest nadal zbyt duży – wypróbuj kompresję stratną. Pamiętaj tylko, że zbyt duża kompresja prowadzi do widocznej utraty jakości, dlatego kompresję zdjęć trzeba wykonywać z rozwagą, aby znacznie nie pogorszyć jakości.
Jak zoptymalizować grafikę na stronie opartej na wideo?
W celu optymalizacji grafiki na stronie opartej na wideo, należy użyć lekkich miniatur wideo, zoptymalizować obrazy używane jako tła lub elementy interfejsu oraz zastosować tzw. leniwe ładowanie (ang. lazy loading), aby ładować grafiki tylko wtedy, gdy są potrzebne.
Miniatury wideo to pierwszy element widoczny dla użytkowników, dlatego ich szybkie ładowanie ma ogromne znaczenie. Powinieneś zadbać o jak najmniejszy rozmiar miniatur, ale jednocześnie zachować ich dobrą jakość. Osiągniesz to poprzez objaśnioną już wyżej kompresję obrazów i użycie odpowiedniego formatu pliku – np. WebP. Grafiki używane w tle lub jako elementy interfejsu również trzeba zoptymalizować. Unikaj używania dużych, nieskompresowanych obrazów, bo te na pewno spowolnią ładowanie strony.
A czym jest wspomniane wcześniej leniwe ładowanie (lazy loading)? To technika ładowania grafiki tylko wtedy, gdy jest ona potrzebna. Obrazy znajdujące się poniżej linii przewijania nie załadują się, dopóki użytkownik nie przewinie strony w dół. Tym samym początkowe ładowanie strony trwa krócej, co poprawia doświadczenia użytkowników i wydajność strony. Lazy loading zaimplementujesz za pomocą JavaScriptu lub używając gotowych bibliotek – o szczegóły warto zapytać specjalistów SEO. Tymczasem przejdźmy do najważniejszych zaleceń w zakresie projektowania obrazów i grafik, bo w Filmworks na tym znamy się najlepiej.
Jakie są zalecenia dotyczące projektowania obrazów?
Zalecenia dotyczące projektowania obrazów obejmują używanie unikalnych i markowych obrazów, dodawanie tekstu do obrazów (np. skróconej wersji nagłówka H1) oraz upewnienie się, że główny obiekt na obrazie odzwierciedla tekst alternatywny.
Używanie unikalnych obrazów ma znaczenie z punktu widzenia brandingu i częściowo także SEO. Bardziej wartościowe dla wyszukiwarek internetowych są unikalne obrazy niż obrazy stockowe, używane na wielu stronach internetowych. Ponadto unikalne obrazy pomagają budować rozpoznawalność marki i sprawiają, że Twoja strona wyróżnia się na tle konkurencji w sieci. Zawsze warto w profesjonalne zdjęcia lub grafiki, odzwierciedlające charakter Twojej działalności.
Dodawanie tekstu do obrazów bywa pomocne z punktu widzenia SEO i doświadczenia użytkowników. Tekst na obrazach może zawierać słowa kluczowe, a te pomogą wyszukiwarce Google zrozumieć, co przedstawia dany obraz. Licencjonowanie obrazów może wpłynąć na postrzeganie strony jako bardziej profesjonalnej i wiarygodnej. Używanie obrazów z legalnych źródeł, takich jak banki zdjęć, pokazuje, że dbasz o prawa autorskie i szanujesz pracę innych. Ponadto, licencjonowane obrazy są zazwyczaj wysokiej jakości, co może poprawić atrakcyjność strony i wydajność strony dla nowych użytkowników.
Czas na podsumowanie – optymalizacja zdjęć to ważny element wydajności strony. Pamiętaj o wyżej wymienionych wskazówkach, żeby optymalizować grafikę na swojej stronie, bo to przyciągnie więcej klientów na Twoją stronę firmową. W razie problemów zgłoś się do nas. W Filmworks znamy się na profesjonalnych filmach produktowych i atrakcyjnych zdjęciach produktowych, więc w zakresie grafik wiemy sporo. Koniecznie skontaktuj się z nami, jeżeli chcesz zadbać o atrakcyjność swojej witryny i przyciągnąć więcej potencjalnych klientów!