Filmworks

Jak powinny wyglądać zdjęcia na stronę internetową? Poradnik dla przedsiębiorcy

Jak powinny wyglądać zdjęcia na stronę internetową? Poradnik dla przedsiębiorcy

zdjecia-na-strone-internetowa
Damian Sztendel

Damian Sztendel

Obraz ma znaczenie — zarówno dla wizerunku Twojej firmy, jak i dla wyników sprzedażowych. Dlatego tak ważne jest, aby zdjęcia na stronę internetową wyglądały profesjonalnie. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę, aby osiągnąć najlepsze efekty.

Jakie cechy powinny mieć zdjęcia, aby przyciągały uwagę na stronie internetowej?

Zdjęcia mają oddziaływać na odbiorcę obrazem. Muszą więc zwracać na siebie uwagę i budować pożądane skojarzenia. Aby osiągnąć wysoki poziom atrakcyjności wizualnej, trzeba połączyć wysoką jakość fotografii ze spójnym, estetycznym przekazem. Nie wystarczą prawidłowo wykonane zdjęcia produktów, a zatem odpowiednio jasne, ostre i dobrze wykadrowane. Trzeba również zadbać o to, aby współgrały one z brandingiem Twojej firmy i oddziaływały na emocje. Niech zdjęcia na stronę internetową opowiadają historie i pobudzają wyobraźnię.

Wiesz już, w ogólnym ujęciu, jakie zdjęcia na stronę www przygotować. Sprawdź teraz, jak dostosować je pod kątem rozdzielczości.

Jak dostosować rozdzielczość zdjęć do wymagań strony internetowej?

Rozdzielczość zdjęć na stronę internetową jest ważna w kontekście tego, jak będą się one wyświetlały na urządzeniach z ekranami różnej wielkości. Dlatego warto ją dostosować do ogólnie obowiązujących standardów. I tak:

  • zdjęcia na stronę internetową do umieszczenia w tle, np. w zakładkach głównych, nie powinny przekraczać rozdzielczości 1920×1080 px;

  • zdjęcia na bloga powinny mieć maksymalnie 900-1000 px szerokości i wysokość nieprzekraczającą 600 px; powinna być ona dopasowana proporcjonalnie do szerokości;

  • optymalna rozdzielczość zdjęć na miniaturki to 150×150 px lub 250×250 px.

Trzymaj się tych wytycznych dla osiągnięcia najlepszych efektów. Zwróć też uwagę na rozmiar plików ze zdjęciami.

Jakie znaczenie ma optymalizacja rozmiaru zdjęć dla szybkości ładowania strony?

Optymalizacja zdjęć pod kątem rozmiaru i wagi pliku ma przełożenie na szybkość ładowania strony, a co za tym idzie – na odbiór Twojej strony internetowej przez algorytmy Google oraz samych użytkowników. Zbyt “ciężkie” zdjęcia, które zostaną umieszczone na stronie www, spowodują, że czas do jej pełnego otwarcia znacznie się wydłuży. W efekcie potencjalny klient może zrezygnować z oczekiwania i przejść do konkurencji.

Na stronę wybierz zdjęcia, które mają maksymalnie 1 MB, a optymalnie — od 100 do 300 KB. Szybkość ładowania strony to nie wszystko. Ważny jest efekt estetyczny, który osiągniesz. Zwróć więc uwagę na kolory i kompozycje w zdjęciach na strony www.

Jakie kolory i kompozycje najlepiej działają w zdjęciach na stronie WWW?

Dobór kolorów i kompozycji zdjęć na stronę internetową ma kolosalne znaczenie dla odbioru Twojej firmy. Nie chodzi wyłącznie o ich ujednolicenie z Twoim systemem identyfikacji wizualnej.

Ważna jest również równowaga wizualna (np. zgodnie z zasadą 60-30-10, czyli 60% kolor podstawowy, 30% odcień drugorzędny i 10% kolor akcentujący drobne detale). Zwróć także uwagę na znaczenie pustej przestrzeni: nie powinno być jej za dużo.

Gdy w grę wchodzi reklamowanie firmy za pomocą zdjęć, znaczenie powinna mieć też psychologia kolorów. Za pomocą obrazów i grafik wektorowych możesz przekazać konkretne wartości. Przykładowo, tony zieleni kojarzą się ze zdrowiem i naturą, czerń z prestiżem i luksusem, a niebieski z zaufaniem i spokojem.

Poza kolorystyką zwróć uwagę na format plików zdjęć na strony internetowe.

Jakie formaty plików są najlepsze do zdjęć na stronę WWW?

Przy wyborze zdjęć na stronie zwróć także uwagę na formaty plików. Do najczęściej stosowanych zalicza się:

  • JPEG (JPG), który wyróżnia się doskonałą kompresją z minimalną utratą jakości oraz stosunkowo niską wagą, dlatego to o niego opiera się m.in. fotografia produktowa na stronę www;

  • PNG, który zapewnia obsługę przezroczystości i świetnie sprawdza się do ikon i logotypów; uwaga, bo te pliki więcej ważą;

  • WebP, który jest formatem rozwijanym przez Google, świetnie łączącym wysoką kompresję z zachowaniem dobrej jakości obrazu; zyskuje na popularności:

  • GIF, który zapewnia obsługę prostych animacji i grafik.

Najwięcej obrazów dla Twojej strony internetowej będzie mieć zapewne formaty JPEG oraz WebP. Zastanów się nad tym, które najlepiej wesprą konwersję.

Jakie zdjęcia wspierają konwersje i działania użytkowników na stronach internetowych?

Konwersję wspierają takie zdjęcia, które zwiększają zaangażowanie użytkowników. Przede wszystkim powinny być to autentyczne i oryginalne obrazy, np. takie, które prezentują prawdziwe produkty czy zespół Twojej firmy. Takie fotografie wzbudzą emocje i pomogą zbudować nić porozumienia z klientem oraz ułatwią budowanie wiarygodnego wizerunku firmy.

Więcej o tym, skąd wziąć zdjęcia na stronę firmową, przeczytasz na: https://filmworks.pl/zdjecia-stockowe-a-zdjecia-autorskie-co-wybrac-na-strone-www/.

Na koniec dowiedz się, jakich błędów unikać przy doborze zdjęć na stronę internetową.

Jak unikać błędów przy wyborze zdjęć na stronę internetową?

Najczęstszym błędem przy dopasowywaniu fotografii na stronę firmową jest posługiwanie się darmowymi zdjęciami ze stocków. Chociaż są one łatwo dostępne, to… wykorzystać je może każdy. Darmowe grafiki nigdy nie oddadzą charakteru Twojej marki. Problemem może być też brak przygotowania zdjęć, by spełniały wymogi techniczne, takie jak rozmiar obrazów czy odpowiednia ostrość.

Aby uniknąć tych pułapek, możesz się zdecydować na wykonanie fotografii autorskich. To inwestycja, która się zwróci!